přihlásit trvale
Nová registrace
Petr Macháček: „MMA je návrat ke kořenům boje“

Petr Macháček: „MMA je návrat ke kořenům boje“

přečteno: 21364×
27.11.2011 v 13:08 | Autor: Petr Maršálek
diskuse: 19×
Rubriky: Rozhovory / MMA / ČR

Pokud jste se někdy zajímali o bojové sporty u nás v ČR, určitě jméno Petr Macháček znáte. Je jedním z „otců“ české scény plnokontaktních bojových sportů, za kterým stojí nepopiratelné úspěchy jeho svěřenců na všech výkonnostních úrovních. Minulý víkend, když v hokejové ČEZ Aréně v Plzni probíhalo finále Souboje titánů, slavil Petrův klub Hanuman Gym Praha 20. výročí své existence. Při této příležitosti se v přestávce mezi zápasy sešla v ringu řada známých tváří, kteří prošli či stále procházejí trenérskou rukou Petra Macháčka, aby vzdali hold svému trenérovi. "To, že s váma mohu jít do toho ringu, je pro mě nejvíc," řekl lehce dojatý Petr směrem ke svým svěřencům.

Petr stál u zrodu thajského boxu v ČR, v němž patří k nejlepším trenérům nejen u nás. Bojovým sportům se věnuje celý život. Rozhovorů s ním už bylo mnoho. My vám nabíze jeden, který je více věnován současnému fenoménu ve světě bojových sportů - MMA. Rozhovor s Petrem nejen o MMA pro vás připravil Petr Maršálek.

Petře, od svých prvopočátků se MMA hodně změnilo, a s tím se změnila i skladba trénujících. Nejsi v tom směru někdy zklamán, že už nemáš tělocvičnu plnou „ostrých hochů“, ale teď i děvčat, dětí či lidí, kteří chodí na trénink jen kvůli fyzičce a podobně?

Někdy si po pravdě postesknu po těch „starých dobách“, kdy mi přišel fešák do tělocvičny, stoupnul si doprostřed tělocvičny, a řekl: „Teď si vyzkouším toho nejlepšího vás“. Ale doba se změnila i lidé jsou jiní, a určitě to není špatně, tak, jak to je. Obecně současná generace je měkčí, zejména vůči sobě. Nejstarší generace mých bojovníků byla nejtvrdší, ale také s tím bylo spojeno mnoho zranění na trénincích a podobně. Pak přišla druhá, která byla asi nejlepší. Ta současná je ohromně informačně vybavená, z internetu znají techniky, o kterých si můžu nechat jen zdát, ale jako bojovníci jsou často tragičtí. Dost často jim chybí „koule“, a bohužel, často jim schází i jakási pokora. Ještě před pár lety jsem musel nandávat rukavice, a ukázat, kdo je v gymu pánem. Ale ti kluci mě pak brali, a já to často přirovnával k tréninku bojového psa, kterému občas musíte šlápnout na krk a položit ho na záda. Teď mi někteří kluci poklonkujou od dveří, ale o tom to přeci není. Já nejsem „pan Macháček“,  ale chci opravdový respekt.

Petře, ty vedeš tréninky Thajského boxu, ale i MMA. Máš nějak rozdělený tréninky thajského boxu pro MMA bojovníky, a „ortodoxní“ Thajské boxery?

Úplně ne, ale já se snažím vycházet z toho, že když přijde nováček na MMA a je „nepolíben“ bojovými sporty, tak po něm chci, aby začal pokud možno tréninkem právě thajského boxu, aby „chytnul“ nějaký postojový základ, a pak teprve přešel na trénink MMA. Sice na tréninku MMA trénujeme i postoj, ale už trochu upraveně, a je dobře, pokud má bojovník alespoň nějaké základy.

Na čem stojí tvůj styl tréninku?

Thajský box mám postavený na perfektní obraně ve dvojáku, tlaku dopředu, a těžkých a silových úderech a kopech. Naproti tomu MMA mám postavené na volném ponosu rukou, hodně pracujeme na „dirty boxingu“ a různých fintách, hodně také dávám důraz na pohyb tělem. V tréninku rozlišuju i styl úderů ve velké boxerské rukavici, a malé rukavici pro MMA.

Myslíš, že pro nováčka je lepší zápasit na amatérské úrovni jen v MMA, nebo by měl i jezdit na jiné, příbuzné typy závodů – třeba v BJJ, graplingu, Thajském boxu a podobně, aby měl širokou zápasovou zkušenost?

Moc by se mi líbilo, kdyby většina závodníků prošla i jiným typem závodů, ale moc se to nedaří, z různých důvodů. Většina nováčků tak tedy začíná rovnou s MMA, a zaplať Pánbůh za amatérskou MMA ligu.

Proč mnoho původně postojových bojovníků přechází k MMA ?

Za prvé je to velký trend doby, a za druhé, já dlouhodobě tvrdím, že je to návrat ke kořenům boje. V dávných dobách Řecka byl Pankration, a v jiných zemích podobný boj, který slučoval veškeré bojové umění beze zbraně. Postupně ale se díky měnícím se podmínkám začal původně jednotný styl tříštit na různé další, vznikly i nesmysly typu různých semikontaktních disciplín a podobně, které stojí na platformě boje, ale de facto s ním nemají nic společného. Nyní však jsme v době, kdy kickboxeři přechází do K-1, pak thajského boxu, a podle mne velmi přirozenou návazností pokračují do MMA. To podle mě bude do dvaceti let hlavní směr bojových sportů. Kruh se tím uzavře.

Ty jsi nějakou dobu trénoval i boj se zbraní. Nejsou tedy podle tvé teorie zbraně dalším logickým krokem v tréninku?

To by asi hrozilo jen v případě občanských válek, bez většího použití střelných zbraní atd. V tomto směru je velice zajímavá skupina skupina Dog Brothers, která míchá prvky MMA s bojem s tyčí, noži a podobně. Je to ale spíše takový okrajový proud.

Kde bereš inspiraci pro tréninky?

Já vyčítám mnoha českým trenérům, že málo investují do sebe. Je několik možností, ta asi nejhorší je u někoho chvíli trénovat, udělat pár zápasů, pak si udělat svůj klub a tím to skočí. Možná bych tak dopadl i já, ale protože mám, troufnu si říct, největší závodnickou základnu v Čechách, tak jsem každý víkend někde na závodech.   A vidím ty největší špičky (jak trenéry, tak bojovníky), a mám možnost je vidět, co dělají v šatně, mluvit s nimi, vidět je naživo při zápase a podobně.  Pokud bych neměl takovouto příležitost, tak bych jednoduše musel na své náklady pořád objíždět semináře a podobně, tak jak jsem to dělal, když jsem začínal s thajským boxem a musel do sebevzdělávání investovat mnoho peněz a času.

Pro MMA aktuálně v ČR není jediná zastřešující organizace, kterou by respektovala většina klubů, přestože ty jsi jeden ze spoluzakladatelů právě takové organizace. Proč vznikají nové organizace, a není příliš snaha sjednotit se do jednoho subjektu?

Taková organizace je, ale bohužel i díky mně, a přesunu mého zájmu v určitou dobu k thajskému boxu, „usnula“. V současné době však pracuji na jejím znovuzrození, a věřím, že se nám podaří přimět většinu klubů do ní vstoupit. Přitom rozhodně netrvám na tom, abych v ní měl nějaké slovo nebo funkci, spíše bych chtěl zamezit třeba situaci z kickboxu či boxu, kde je několik organizací a šampionů. Pokud bude jedna organizace, bude jeden nepopiratelný šampión, a bude mnohem vetší možnost i síla posílat naše kluky do světových turnajů, i třeba do UFC.

Jistě je to ale kontroverzní krok. Příkladem může být právě UFC, které mnozí vyčítají agresivní strategii, kdy kupují menší společnosti, vezmou z ní to dobré, a zbytek nechají skončit. Pozitivní stránkou ale je, že je aktuálně jednoznačně nejkvalitnější organizací, s nepopiratelnými šampiony, snad s výjimkou Fedora, který už vypadá, jako že je za zenitem.

V tomto směru hlásám už několik let, abychom se stmelovali. Jsme malá země, musíme spolupracovat, a místo abychom se zajímali o výsledky Čechů v opravdu světovém měřítku, tak se jenom hašteříme. Ale ještě k Fedorovi - já si nemyslím, že je Fedor za zenitem. Já si myslím, že Fedorovi hrozně ublížil jeho management.  Podobná situace třeba teď nedávno byla s klubem Golden Glory, kdy management svými podmínkami znemožnil startování v UFC, a Alistair to vyřešil tím, že chtěl zápasit, a proto od svého managementu odešel. Fedor podle mně rozhodně ještě není u konce, ale potřebuje se vyzápasit, a trochu dohonit tu současnou vlnu MMA.


"Jeden z prvních propagátorů Thajského boxu a ultimátních zápasů v ČR, hlavní trenér pražského Hanuman gymu.

Jeho svěřenci dosáhli a dosahují mnoha úspěchů, „vychoval“ mnoho Mistrů ČR, Mistrů Evropy i Mistrů světa"

Vím, že sleduješ UFC, kde jedním z fenoménů současnosti je trojice GSP, Anderson Silva a Jon Jones. Čím jsou tito borci tak výjimeční?

Podle mě jsou tam dva absolutní talenti, Silva a Jones, kteří měli ještě velké štěstí na dobrý team lidí okolo sebe. Oproti tomu GSP je spíše dříč, já u něj trenérsky tolik talentu nevidím, ale je neuvěřitelně poctivej v tréninku. Osobně ho považuji za velice dobrého reprezentanta tohoto sportu. Je neuvěřitelné, jak široká škála tréninkových metod teď přichází z USA, a i díky tomu jde celý tento sport nahoru. Já to vidím na celé nové generaci zápasníků z USA, kteří jsou neuvěřitelné komplexní. Ti tři výše jmenovaní jsou určitě dobří, ale pro mě mnohokrát zajímavější jsou třeba malí kluci, kteří trénují MMA, viděl jsem je na videu, co běhá na internetu. Já věřím, že v USA nejsou ojedinělí, a i pro mě to byla inspirace pro trénink dětí, kdy do té doby jsem trénoval hravou formou. Po shlédnutí podobných videí jsem nasadil na tréninku dětí jinou laťku, a ono to jde.Samozřejmě, až čas ukáže, jestli je to správné rozhodnutí.

Zmínil jsi, že trénuješ i děti. Baví tě to?

Ne (smích). Na jednu stranu je to skvělá práce, protože radost dětí i jejich ostatní emoce jsou čisté a nefalšované. Na druhou stranu je to velmi nevděčné v tom, že někoho trénujete pět-šest let, a ten kluk pak třeba odejde. Řekl bych, že pro trénink dětí je ideální věk, až když to dítě chce opravdu samo, a není to rozhodnutí rodičů.

A co trénink dívek, jak se díváš na něj?

Holek chodí čím dále víc, dokonce někdy mám na tréninku víc holek. Na jednu stranu je to skvělý, čím více hezkých holek na tréninku, tím víc přijde i chlapů (smích), na druhou stranu mě hodně motivuje pracovat i s úplnými „poleny“. Bohužel, i z mého vlastního závodního teamu se mi potvrdilo, že právě u holek je loajalita velký problém. Dokonce jsem v jednu dobu uvažoval i nad tím, udělat z Hanumanu čistě pánský klub. (smích)

Jak zapojuješ do tréninku mentální přípravu?

Tomu se věnujeme celou řadu let. Původně jsme zkoušeli dát dohromady různé střípky, ale hlavně díky Danu Landovi jsme spolu vyvinuli celý systém, který nazýváme Zlatý drak. Tento systém jsme aplikovali na borce jako je Spejbl, Jiří Žák nebo André Reinders, a nedávno jsme tento systém otevřeli i veřejnosti. Není to ale o tom, že bychom za někoho něco dělali, ale spíše učíme lidi, jak si mohou pomoci sami, pomocí specielních technik, v mentální přípravě a kondici.

Nemáš někdy touhu, zkusit si ještě sám „odbouchat“ nějaký zápas?

Samozřejmě, přestože jsem se rozhodnul pro trenérskou dráhu, a věřím, že úspěšnou, tak původně jsem chtěl být šampión, a stále ten sen ve mně trochu je. Trochu si ho asi kompenzuji tím, že sám vychovávám šampióny, ale už dávno jsem si ověřil, že na vrcholové úrovni je blbost připravovat své kluky i sám sebe na zápas. Proto jsem někdy zoufalej, když mladý kluci, kteří ještě mají kariéru před sebou, dělají trenéry. Možná je to dobře živí, ale řežou si pod sebou větev, nejde sedět najednou na trenérské i závodnické židli. V tomto je velice málo výjimek.

Hanuman gym je pravděpodobně nejznámější klub zaměřený na bojové sporty v ČR. Jsi na to hrdý?

Jsem na to opravdu pyšný, v tom sprostým slova smyslu. Ale přestože jsem pořád ten hlavní oheň, tak Hanuman už je obrovská, teamová  práce boxerského trenéra Zorana Pešiče, výtečného zápasníka Martina Kantora, Miroslava Šafry, Jana Veverky, Daniela Hejreta, Vladimíra Písaříka a mnoha dalších ..Co mě bolí, že to takto necítí i mnozí členové Hanuman gymu, že už se ztrácí ta loajalita předchozích generací.

A na konec několik rychlých dotazů..

Oblíbený zápasník MMA ?

Z ciziny Anderson Silva, z českých André Reinders. Z nové generace vidím obrovský potenciál v Jevgenyj Mathenkovi, přestože to vypadá, že chválím jen své borce (smích). Tomu chybí jen lepší zázemí a peníze, aby byl na skutečné světové špičce. A to říkám, přestože jsem velký patriot, a přesto takhle“vypichuju“ Ukrajince.

Oblíbený sportovec mimo bojové sporty?

Já mám rád adrenalinové sporty, lezení po skalách a podobně, ale obecně mám rád všechny sportovce, kteří drží hubu a makají. (smích)

Oblíbená technika?

Mám nějaké oblíbená komba, ale raději stavím na „vyčůranosti“  v zápasech, a bojové chytrosti.

Používáš nějaké specielní tréninkové pomůcky?

Teď třeba nosím mimo jiné stabilizační náramek, a i kdyby to bylo jen placebo, tak já tomu věřím, a tím mi to pomáhá. Ale mám dojem, že zrovna ten náramek mi opravdu pomáhá (smích).

foto:
foto č. 1, 3, 6 a foto na hlavní straně - Martin Janota, Příbram
foto č. 4 - www.thempl.tv


 

Diskuze k článku

Pro vkládání a hodnocení příspěvků se přihlašte. Nemáte-li ještě svůj profil, můžete si jej založit zde.

Nejlepší příspěvky

+2
Mayhem - Čtenář - 28.11.2011 v 16:00
MMA - přejít na příspěvek
Zdarec, tak jsem dneska pustil net a koukám na sport.cz a co nevidím, článek o MMA a vít...
 
+1
Carlos - Čtenář - 27.11.2011 v 16:46
Jo - přejít na příspěvek
uz po prvnich par minutach treninku u Machacka jsem vedel ze je pravda to co se o nem rika,...
 
+1
Jimi boi - Čtenář - 28.11.2011 v 20:40
Re: Re: Re: MMA - přejít na příspěvek
Jelikoz je to vsechno zobrazovany ze seznamu, tak to ma stejnou uroven jako novinky.cz a diskuze...
 

Všechny příspěvky

Carlos - Čtenář - 27.11.2011 v 16:46
Jo - Odpovědět
 

uz po prvnich par minutach treninku u Machacka jsem vedel ze je pravda to co se o nem rika, fakt borec a skvelej trener !

Patriot - Redaktor - 27.11.2011 v 18:09
frajer - Odpovědět
 

Petr Macháček je borec, bavěj mě jeho rozhovory, bavil mě v Pekle s Landou, baví mě na zápasech jako showman a v hlavě to má očividně srovnaný. Víc takovejch trenérůWink

Samurais - Čtenář - 27.11.2011 v 18:38
Respekt - Odpovědět
 

Tohle je trenér jak má být, nevychovává fajtry jen po té bojovnické stránce, ale i po té lidské. Víc takových lidí jako je on. Respekt.

WAR - Čtenář - 28.11.2011 v 12:07
nej - Odpovědět
 

Co bych za to dal mit takového trenéra... Je prostě nejlepší.

Rek - Čtenář - 28.11.2011 v 15:47
re: re: - Odpovědět
 

jako člověk mi ani trochu nesedí, působí na mě dojmem, že ze sebe dělá bůh ví co viz. řeči typu "musel sem nasadit ruakvice, abych jim ukázal, kdo je v ringu pánem,", "chtěl jsem být šampión". Při vší úctě, pochybuju, že jako fighter by to někam dotáhl, on sám řekl, něco ve smyslu, že dobrý fighter nerovná se dobrý trenér a myslim, že to platí i obráceně. A že tam někde trochu přiškrtí na tréninku nějaký namachrovaný ucho, tak to je teda pán. :D ale trenér to bude samozřejmě výborný.

Rek - Čtenář - 28.11.2011 v 15:47
Re: re: re: - Odpovědět
 

edit: ne v ringu, ale v tělocvičně.

aceman - Čtenář - 29.11.2011 v 19:00
Re: re: re: - Odpovědět
 

Pokud chces byt baletak, pak si na spatnem webu:) j/k

Trener bojovych sportu neni jen od toho, aby zakum ukazoval a ucil je technikam... bojove sporty jsou celozivotni fylozofii, uci te respektu, sebekazni, ucte k lidem, potlacuji prirozenou agresi (vyblbnes se v gymu a pak nemas potrebu si neco dokazovat jinde). Nekdy je potreba nekomu srazit hrebinek, tak to funguje ve vsech sportech, nechapu, jak muzes koukat na mma a tohle nevedet. Namachrovany ucho drive nebo pozdeji narazi a je jen dobre, ze ho nesestreli  nejaky magor na ulici, ale znehybni ho "odborne, trener bojovych sportu + mu da nejake to moralni pouceni do zivota, jestli si z toho neco vezme, zalezi jen na nem. Safra chlape, nebud takova citlivka.

MB - Čtenář - 29.11.2011 v 19:22
Re: Re: re: re: - Odpovědět
 

Já s Rekem souhlasím, trenéra si platím od toho, aby mě učil bojovým sportům. "Fylozofii" v tom rozhodně nehledám a nechci aby mi někdo např. vnucoval hodnoty, co propaguje D. Landa a ukazoval mi, jak je silnej

aceman - Čtenář - 30.11.2011 v 10:00
Re: Re: Re: re: re: - Odpovědět
 

Jak jsem psal, kdo o to stoji, ten si muze odnest i neco vice, nez jen naucenou techniku...

Ja zazil nekolik hokejovych treneru a dodnes vzpominam na toho, ktery nam radil a pomahal i mimo led, v zivotnich problemech, atd... Zalezi, jak moc je clovek otevreny, co se vlastne chce naucit, jestli jen techniku, nebo chce i zamakat na sve osobnosti, protoze ver mi, vyrovnany clovek poda lepsi vykon pri zapase, takze kdyz tvrdis, ze stojis jen o tu fyzickou a technickou cast, neni to dobre. A pokud jsi zavreny k uceni se nejake fylozofie pouze z principu (jdes si preci jen zabouchat, o nic jineho nejde), pak je to velka skoda, protoze vzdycky je neco, co se muzes naucit od druheho clovek a nemusis s nim ve vsem souhlasit...

Rek - Čtenář - 30.11.2011 v 10:59
Re: Re: Re: Re: re: re: - Odpovědět
 

neberte mě špatně, já si myslim, že Macháček jako trenér je top, jen mi vadí taková ta póza okolo, kdy má potřebu si ještě jakože dokzaovat něco navíc, věčně ty historky jak v mládí každýho zbil a jakej to byl děsněj střelec, kterej vybouchal plnou hospodu (historky, který si člověk vyslechne na tréninku HGP)  do toho ty další řeči "kdo je tady pánem", já nevim, mě se to nelíbí a nemyslim si, že to má zapotřebí.

aceman - Čtenář - 30.11.2011 v 12:29
Re: Re: Re: Re: Re: re: re: - Odpovědět
 

ja se priznam, ze pana Machacka osobne neznam, ale z toho co jsem videl a slysel chapu, ze muze nekomu navodit pocit, ktery popisujes, na kazdeho pusobi jinym dojmem, to je jasne, ale jaky je doopravdy, zrejme nezjistime jinak, nez treninGem pod jeho kridly a posezenim v hospode:) 

 

Pepe - Čtenář - 3.12.2011 v 11:52
Re: Re: Re: Re: Re: re: re: - Odpovědět
 

1) Reku... jestli se ti to nelíbí tak vystřel do Lanna nebo KTSO
2) buď tak hodnej a a přiď ve středu z Béčka v 19:00 na konzultační hodiny rád to s tebou proberu osobně..

to co Khru řiká jako omáčku je stejně důležité jako ten zbytek a ty bys měl šoupat nohama a být rád že ti to vůbec nědo říká a že máš tu možnost u nás trénovat

Core - Čtenář - 5.12.2011 v 16:23
Re: Re: Re: Re: Re: Re: re: re: - Odpovědět
 

To je, pravda, inteligentní reakce...

anton.pelec - Čtenář - 16.3.2012 v 16:41
Re: Re: re: re: - Odpovědět
 

"...celozivotni fylozofii..." To mě pobavilo. Ne snad, že jsem svině a směju se tvojí chybě (píše se totiž filozofie), ale protože to odpovídá pohledu společnosti na zápasníky - hloupej a agresivní. Jinak s tvým příspěvkem naprosto souhlasím! 

Mayhem - Čtenář - 28.11.2011 v 16:00
MMA - Odpovědět
 

Zdarec, tak jsem dneska pustil net a koukám na sport.cz a co nevidím, článek o MMA a vítězství JDS na UFC on FOX.

Na sport.cz docelá úspěch i po takové době, ale co mě ještě víc zaujalo, je diskuze ke článku, do které přispívají dle mě hlavně ti, kteří o bojovejch sportech ví hovno (naštětí se tam najde pár rozumnejch vyjímek).

kdo chce mrknout tady je článek, diskuze je na konci:

http://www.sport.cz/clanek/194479-video-k-o-v-kleci-po-64-sekundach-kral-ultimatnich-zapasu-mysli-i-na-olympiadu.html


█║▌│█│║▌║││█║▌ © OяιgιиαL PяσfιLє ®

rosi - Čtenář - 28.11.2011 v 17:13
Re: MMA - Odpovědět
 

No to jsou hrozní defekti někteří. Asi by je měl člověk brát s rezervou, ale stejně mě ty jejich názory, který vydávají pomalu za nějaký nediskutovatelný dogmata, dokážou nasrat.

rumcajs - Čtenář - 28.11.2011 v 17:39
Re: Re: MMA - Odpovědět
 

diskuse proto zásadně nečtu, ale když sem předtím občas někam zavítal, tak je to podstatě jedno o jaký se jedná sport, vždycky se to zvrhne u urážky a hádky... kdyby to bylo o golfu, tak "diskutéři" píšou o tom, že to hrajou zloději co si nakradli... o fotbale, že to jsou ženy co jenom padaj za velký peníze... docela by mě zajímalo složení těch lidí co tam píšou

Jimi boi - Čtenář - 28.11.2011 v 20:40
Re: Re: Re: MMA - Odpovědět
 

Jelikoz je to vsechno zobrazovany ze seznamu, tak to ma stejnou uroven jako novinky.cz a diskuze tam jsou ta nejhlubsi a nejtmavsi zumpa ceskyho internetu. Absolutni ztrata casu to cist, nebo se snad pokouset s nekym o necem diskutovat...

Wesley - Čtenář - 28.11.2011 v 21:30
Re: Re: Re: Re: MMA - Odpovědět
 

100% pravda